یک معلم ریاضی

از همه چیز و از همه مهمتر خاطرات

یک معلم ریاضی

از همه چیز و از همه مهمتر خاطرات

Stellarium ؛شبیه ساز آسمان ....

                                                      Stellarium

             sterllarium 

بیشتر اوقات پیدا کردن صورتهای فلکی یا ستاره ها و یا حتی فهمیدن اینکه در یک زمان خاص چه صورتهای فلکی یا ستاره ها یی در مکانی خاص  قابل رویت هستند برای علاقه مندان به نجوم مخصوصا اگه تازه کار باشند خیلی دشوار میشه یا اینکه پیدا کردن مجلات یا کتابهایی که این اطلاعات رو داشته باشن مشکل میشه .

اما یه خبر خوب برای این دوستان دارم . یه نرم افزاری به نام Stellarium هست که تمام شب و روز رو براتون شبیه سازی میکنه علاوه بر آن تقریبا تمامی اطلاعاتی که یه آماتور نیاز داره در اختیارتون بذاره . .... 

ادامه رو در ادامه مطلب بخونید :

          

ادامه مطلب ...

بازم مدرسه .........

 Madresa

 

فردا دوباره مدرسه ها باز میشن . خیلی منتظر این روز بودم . حال و هوای مدرسه یه چیز جالبی برای همه س حتی اونایی که نه خودشون مدرسه میرن نه بچه مدرسه ای (عجب اصطلاحی !!) دارن . 

من همیشه می خواستم یه خورده بیرون هر چیزی که هست به دنیا نگاه کنم . یه زمانی  فکر می کردم همه معلم ها هم اش خدا خدا می کنن دوباره پاییز بشه بعد بیان تلپ بشن مدرسه حال مارو بگیرن هی جریمه هی جریمه بعد نه فوتبال؛ باشه ؛نه فیلم؛ نه الافی ..... .   

بقیه مطلب رو تو ادامه مطلب بخونید همراه ترانه یار دبستانی من از فریدون فروغی  

ادامه مطلب ...

شرح پریشانی من و دل

راستش دیروز تو وبلاگ یکی از دوستان به یاد یکی از بهترین شعر هایی افتادم از گذشته  . شرح پریشانی از وحشی بافقی ؛؛ گفتم دوباره بزارمش تو وب شاید بعضی از دوستان احیانا ندیده باشند حیفه اگه این شعر نخونده باشین  . 

البته این شعر رو از سایت مجله آفتاب آوردم و آدرسش هم پایینه می تونید برید اونجا و زندگینامه وحشی بافقی هم  هست ( حتما برین!!!تا خدایی نکرده  ما امانت داری یا همون کپی رایت رو نادیده گرفته باشیم بعد وجدان درد بگیریم  البته خودشون اینجا گفتن با ذکر منبع میشه از مطالبشون استفاده کرد دمشون گرم ...). برای دیدن اصل منبع پایین رو  کلیک کنین . 

  وحشی بافقی ـــ ماهنامه آفتاب ـ شماره۶(بهمن واسفند۸۴)  

 

 **************************************************************** 

شرح پریشانی   

  

khaste 

    دوستان شرح پریشانی من گوش کنید
                                                         داستان غم پنهانی من گوش کنید 
  

ادامه مطلب ...

روی موج نجوم

سلام  

برنامه همیشگی و دوستداشتنی روی موج نجوم فردا سه شنبه ساعت ۲۱:۰۰ از رادیو تهران پخش میشه اگه نرسیدین گوش کنین نگران نباشید می تونید به وبلاگ روی موج نجوم که آدرسش پایین توی پیوندهاس برین و برنامه رو بعد حدودا یک ساعتی از جراش دانلود کنید

برنامه این هفته : 

                                                         موضوع : خورشید  

                                 مهمانان :  احمد کریمی و محمد جواد ترابی  

اما درباره خورشید یه مطلب به طور خلاصه Pdf کردم می تونید دانلود کنید. 

 می تونید از اینجا دانلود کنید : 

                                                               دانلود

 

 یه خوردشو گذاشتم درباره شفق هاست : 

شاید یکی از زیباترین پدیده های مربوط به خورشید ، شفق های قطبی باشد .این شفق ها نتیجه بر هم کنش باد خورشیدی ( الکترون ها و پروتون ها )  با گازهای بیرونی جو زمین است این شفق ها بیشتر در عرض های 70 درجه شمالی و 70 درجه جنوبی رخ می دهد که نمونه ای از ان را در پاییین مشاهده می کنید . 

    ruye Moje Nojoum

الفبای یونانی

برای دانش آموزان یا خیلی کسای دیگه پیش اومده با یکی از حرف یونانی برخور می کنه .. اما نمیدونه چی خونده میشه .. 

خود من خیلی برام پیش اومده که یه حرفی رو یه چیز دیگه تلفظ کردم .. بعدا دیدم یه یه چیز دیگه بود که من برای این حرف بکار بردم . 

دانش اموزان دبیرستانی و حتی دانشجویان پیام نور که بیشتر اوقات یا نمی رسن یا نمی تونن سر کلاس باشن ( یا اصلا با کلاس رابطه ای ندارن .. ) با این مشکل روبرو می شن کسی هم نیست که ازش بپرسن یا در واقع خجالت می کشیم بپرسیم . 

امروز این حروف رو به صورت PDF گذاشتم . اگه دوست داشین دانلود کنییین و حتما ایراداشو برام بفرستین ممنون میشم . 

بعد از دانلود فایل ، حتما باید برنامه   Adobe Acrobat  رو کامپیوترتان نصب باشه . 

 

دانلود

XP Powertoy Calc برنامه ای برای ما ...

 Xp Powertoy Calc 

اینقدر مطلب درباره ریاضیات نذاشتیم که دیگه  وجدان درد گرفتیم ...  

یه نرم افزار خیلی خوب و ساده و فوق العاده کم حجم پیدا کردیم برای رسم خط و منحنی ها ( که واقعا برای دانش آموزان سال دوم و سوم دبیرستان می تونه به عنوان یه وسیله کمک آموزشی خوب عمل کنه ..) حجم این نرم افزار فقط ۹۳۸ kb هستش . با این نرم افزا شما می تونید منحنی های قطبی رو هم رسم کنید .xp power toy  در واقع یه ماشین حساب پیشرفته اس تا یک نرم افزار تخصصی ریاضیات مثل Maple .... . اما استفاده از نرم افزار های تخصصی ریاضیات برای کسانی که با روش کار با این نرم افزار ها آشنا نیستند و نیاز به محاسبه های پیچیده ندارند خیلی مفیده مخصوصا دبیرستانی ها . 

پیشنهاد من به دانش آموزان دبیرستانی اینه که حتما معادله یه منحنی رو بیارن تو این برنامه بعد دانه دانه متغیرها یا ثابت هاشونو عوض کنن حالا درجه ی ؛دو یا سه باشه فرق نداره مثلا تو یک معادله منحنی درجه دو به صورت g(x)=ax^2+bx+c  رو در نظر بگیرین حالا فکر می کنید اگر  a  مثبت بشه یا منفی بشه یا b  زیاد بشه یا کم بشه منحنی چه طوری تغییر می کنه ... 

علاوه بر رسم منحنی ها این نرم افزار به عنوان یک برنامه محاسباتی علاوه بر 4 عمل اصلی و رادیکال و جزء صحیح سایر عمل های ریاضی مثل sin , sinh ,log , exp  و ... رو هم داره . 

قسمت دیگه مبدلها هستند که اینجا می تونید بیشتر مبدل های جرم ،حجم،طول،زمان ، سرعت و دما رو پیدا کنید . امکانات دیگه ای هم داره مثل سیستم دودویی و ... 

اما هنگام کار برای رسم نمودار ها باید توجه داشت که معادله ای  رو که می خواین بزنین باید با اعمال ریاضی تعریف کنید مثلا : 

x^3+2x-5  رو باید به صورت x^3+2*x-5  وارد کنید .تازه میتونید دامنه تغییرات متغیر رو تو  معادله منحنی یا خط  رو تغییر بدید.  

دانلود از 4Shared 

 

Xp Power ToyCalc 

به یاد بارون ...

شاید بگین بابا چرا اینقدر موسیقی اینجا میذاری ؟ 

خودمم نمی دونم !!! ولی واقعا بعضی وقتها هیچ چیزی نمیتونه به اندازه یه موسیقی جالب یا ترانه خاطره انگیز روح آدمو شاد کنه یا آدمو سر حال بیاره ( حالا ماهم دنبال سوژه برای پر کردن وبلاگ ...) شک ندارم تمام دوستانی که میان به وبلاگ من سر می زنن حتما حتما حتما سیاوش قمیشی رو می شناسنن هم خودشو هم آهنگ هاشو و هم ترانه هاشو مطمئنم که همه باور دارید اگه بهترین خواننده پاپ ایران نباشه بهترین آهنگ ساز پاپ که هست ... ( زوری حرف خودم )  

روز های جمعه رو که میشناسین آدم چه حای ... مخصوصا بعداز ظهرهاش ... گفتم یه سری به عکس ها بزنم مرتبشون کنم که عکس پایین رو دیدم این عکسو یه روز بارونی بهاری اردیبهشت گرفتیم که همین آهنگ سیاوش رو گذاشته بودیم اونم با یه پیکان ۷۸ با سرعت ۶۰ کیلومتر درساعت ( نه بگیم با کلاسیم نه ... بیشتر از اون نمی رفت ...

 jaade

 

 درسته عکسش یه خورده کیفیتش پایینه اما تمام خاطرات اون روزو زنده کرد روزی که هوا یه دفعه زد به سرش که بباره هوای گرم آفتابی شد بارون لطیف بهاری .. حالا اون روز تصور کنین .. لطافت هوا تو صورتتون می خورده و از همه مهمتر آهنگ تو بارون که رفتی .................. 

آهنگو گذاشتم پایین کلیک کنید .  

 

دانلود

 

 *************************************************************** 

توبارون که رفتی ........... 

  

تو بارون که رفتی شبم زیرو رو شد 

یه بغض شکسته رفیق گلو شد 

تو بارون که رفتی دل باغچه پژمرد 

تمام وجودم  توی آیینه خط خورد 

هنوز وقتی بارون تو کوچه می باره  

دلم قصه داره ؛ دلم بی قراره 

نه شب عاشقانه اس ؛ نه رویا قشنگه  

دلم بی تو خونه ؛ دلم بی تو تنگه   

یه شب زیر بارون که چشمم به راهه  

می بینم که کوچه پر نورماهه 

تو ماه منی که تو بارون رسیدی 

امید منی تو شب نامیدی 

تو بارون که رفتی ؛ شبم زیر رو شد  

یه بغض شکسته رفیق گلو شد  

تو بارون که رفتی دل باغچه پژمرد 

تمام وجودم  توی آیینه خط خورد  

هنوز وقتی بارون تو کوچه می باره  

دلم قصه داره ؛ دلم بی قراره 

نه شب عاشقانه اس ؛ نه رویا قشنگه  

دلم بی تو خونه ؛ دلم بی تو تنگه   

یه شب زیر بارون که چشمم به راهه  

می بینم که کوچه پر نورماهه 

تو ماه منی که تو بارون رسیدی 

امید منی تو شب نامیدی 

***************************************************************