یک معلم ریاضی

از همه چیز و از همه مهمتر خاطرات

یک معلم ریاضی

از همه چیز و از همه مهمتر خاطرات

درددل


هرچی فکرمی کنم نمیشه ........ !!! خیلی دلم می خواست همین الان دکمه ریست رو می زدم و زندگی رو از اول شروع کنم . فکر کنم واقعا بدجور ضایع کردم ...

مگه خودش کمک کنه ... نمی دونم شاید اینقدر ................ بودم که خداهم ............... نه حتما کمکم می کنه حتما حتما ... وای نمی دونم ..... خدایا خودت بهتر می دونی ... می دونی چقدر گناه کردم و چقدر توبه کردم و چقدر توبه شکستم  ......

پس دیگه هیچی ... فقط کمکم کن که دیگه کاری از کسی دیگه بر نمیاد .... 

خدایا خودت شاهدی :

مثلا بعد از اون روزی که اون برخورد بد رو با پسرک واکسی داشتم چقدر عذاب وجدان کشیدم شاید کسی ندونه ولی تو بهتر می دونی ........

 داد کشیدن سر اون بیچاره شاید برای منی که همیشه به خاطر تنبلی درس ریاضی سر بچه ها داد می کشم چیز عجیبی نیست اما به خاطر اینکه یه لحظه فکر کردم چقدر این بچه حقیره و من ازش بالاترم و مهمتر!!!! ....... عذاب وجدان چندبرابری داشتم . اما خودت می دونی که هنوز چند ثانیه ازش نگذشته بود که پشیمون شدم و اون روز و روز بعد چی کشیدم ....

پس تو رو به .................... الان کمکم کن !!! قول می دم اینبار دیگه تمام سعیم رو بکنم

صورت فلکی جبار

صورت فلکی جبار (Orion )


این صورت فلکی یکی از راحترین صورتهای فلکی از نظر پیدا شدن است . این صورت فلکی که اسامی دیگر مانند شکارچی نیز دارد دارای درخشنده ترین ستاره در کهکشان ماست که البته به دلیل فاصله زیاد این ستاره از زمین نور آن بسیار بسیار کم تر از خورشید به نظر می رسد . رجل الجبار و ابط الجواز دو ستاره پر نور این مجموعه هستند . رجل الجبار پای شکارچی و ابط الجواز که به رنگ نارنجی روش متمایل است زیر بغل شکارچی را نشان می دهد .





(با توجه به تصویر ) بین این دو ستاره سه ستاره ی دیگر جود دار که کمربند شکارچی را مشخص می کنند و یکی از دلایل یافتن راحت  این صورت فلکی نیز همین ستاره های کمربند هستند که تقریبا به صورت یه خط راست کنار هم قرار دارند.




صورت فلکی جبار در حدود ۹۰ درجه از جدی ( ستاره قطبی) فاصله دارد . برای دیدن این صورت فلکی کافی است این روزها (آذر ماه ) ساعت های آغازین شب  رو به جنوب ایستاده و به بالا متمایل به افق به دنبال سه ستاره کمربند جبار باشید که البته الان به واسطه آسمان بدون ابر و صاف راحت می توان آسمان رو رصد کرد.




بنا بر یکی از افسانه های قدیمی اریون ( نام لاتینی جبار ) بسیار به خود مغرور شد و ادعا می کند که هیچی جانوری نمی تواند او را مغلوب سازد اما ژوپیتر ( زئوس یا همان خدای خدایان ) عقربی را فرستاده و اوریون را می کشد . دایانا ( خدای شکار در میان رومیان قدیم ) اوریون را برمی دارد   و او را دور از عقرب در آسمان جای می دهد .


برگرفته از کتاب نجوم به زبان ساده از مایر دگانی ترجمه محمدرضا خواجه پور

همین چندتا عکس

تازه همین الان بلاخره وقت کردم یه درستو حسابی بشینم پای این کامپیوتر بیچاره ...

چقدر بده آدم سرش شلوغ بشه طوری که حتی نفهمی سرت کجاس تا بخارونیش ....!!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

روی موج نجوم (عطارد)

** تصور کنید یه جایی باشه که خورشید از همون سمتی که غروب می کنه دوباره طلوع کنه (بعضی جاهای عطارد این طوریه !!!) 

 ** هر یک و نیم روز یه سال ... !!! 

** در طول روز دما تا ۴۳۰ درجه سانتی گراد  ... !! 

** نام های سعدی ؛ رودکی و نظامی روی سه منطقه از عطارد گذاشته شده ...!! 

** تنها کاوشگر فضایی ای که عطارد رو از نزدیک رصد کرده فقط مارینر ۱۰ بوده که در سال ۱۹۷۴ سه بار از کنار عطارد  رد شده. 

** و از همه مهمتر اینکه چون مدار عطارد بیضی شکله پس وقتی از زمین اونو نگاه می کنیم به نظر می رسه که از شرق خورشید به غرب خورشید نوسان می کنه حالا برای رصد ؛ زمانی که در غرب خورشید قرار داره باید قبل از طلوع خورشید و وقتی در شرق خورشیدی قرار داره باید بعد از غروب. 

و جالبتر اینکه یونانیان باستان چون نمی دونستن مدار عطار بیضی شکل بوده فکر می کردن دو سیاره مختلف رو می بینن پس سیاره رصد شده بعد از طلوع را مرکوری (عطارد ) و سیاره مشاهده شده قبل از طلوع را آپولو نامیده بودن...!! 

** در زبان فارسی هم همون طوری که می دونید (( عطارد )) یا (( تیر )) رو دبیر فلک می دونن...!! 

 همه اینها رو گفتیم که بگیم برنامه این هفته روی موج نجوم برنامه جالبیه و موضوعش یه چیز جالبتر ....