یک معلم ریاضی

از همه چیز و از همه مهمتر خاطرات

یک معلم ریاضی

از همه چیز و از همه مهمتر خاطرات

صورت فلکی جبار

صورت فلکی جبار (Orion )


این صورت فلکی یکی از راحترین صورتهای فلکی از نظر پیدا شدن است . این صورت فلکی که اسامی دیگر مانند شکارچی نیز دارد دارای درخشنده ترین ستاره در کهکشان ماست که البته به دلیل فاصله زیاد این ستاره از زمین نور آن بسیار بسیار کم تر از خورشید به نظر می رسد . رجل الجبار و ابط الجواز دو ستاره پر نور این مجموعه هستند . رجل الجبار پای شکارچی و ابط الجواز که به رنگ نارنجی روش متمایل است زیر بغل شکارچی را نشان می دهد .





(با توجه به تصویر ) بین این دو ستاره سه ستاره ی دیگر جود دار که کمربند شکارچی را مشخص می کنند و یکی از دلایل یافتن راحت  این صورت فلکی نیز همین ستاره های کمربند هستند که تقریبا به صورت یه خط راست کنار هم قرار دارند.




صورت فلکی جبار در حدود ۹۰ درجه از جدی ( ستاره قطبی) فاصله دارد . برای دیدن این صورت فلکی کافی است این روزها (آذر ماه ) ساعت های آغازین شب  رو به جنوب ایستاده و به بالا متمایل به افق به دنبال سه ستاره کمربند جبار باشید که البته الان به واسطه آسمان بدون ابر و صاف راحت می توان آسمان رو رصد کرد.




بنا بر یکی از افسانه های قدیمی اریون ( نام لاتینی جبار ) بسیار به خود مغرور شد و ادعا می کند که هیچی جانوری نمی تواند او را مغلوب سازد اما ژوپیتر ( زئوس یا همان خدای خدایان ) عقربی را فرستاده و اوریون را می کشد . دایانا ( خدای شکار در میان رومیان قدیم ) اوریون را برمی دارد   و او را دور از عقرب در آسمان جای می دهد .


برگرفته از کتاب نجوم به زبان ساده از مایر دگانی ترجمه محمدرضا خواجه پور

نظرات 1 + ارسال نظر
نسرین چهارشنبه 10 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 12:30 ق.ظ http://zemestoon23.blogfa.com

سلام خوبی؟
نه ثبت نشده

الان دلم یه رصد درست و حسابی میخواد
ممنون ازین اطلاعات خوشمان آمد

قابلی نداشت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد