یک معلم ریاضی

از همه چیز و از همه مهمتر خاطرات

یک معلم ریاضی

از همه چیز و از همه مهمتر خاطرات

آن سنگ جوشید

تکرار تاریخ ...

21 سال گذر زمان چهره ها رو تغییر میده .. خیابان ها رو عوض می کنه .. خون ها رو و حتی انسان ها رو ...

اما یه عده هستند که دنیا رو تغییر میدن ... حتما لازم نیست که از نیویورک بلند شن یا پاریس یا از قلب خاورمیانه ... میشه از یه جای کم نام و نشان بلند شد کره زمین رو تکان داد و همون جا میشه یه جای معروف توی دنیا ...



اما کار هرکس نیست ... یه اراده محکم می خواد مثل گاندی یا دالایی لاما یا " آنگ سان سوچی "

چند روز پیش مراسم اهدای جایزه نوبل صلح انگ سان سوچی رو نگاه میکردم ..

یه زن نحیف با لبخندی که نشانه تمام آدم های  صلح جوی دنیاست ...

خیلی راحت حرفش رو می زد بدون استرس نگاه ساده مخصوص ملت های شرقی مقید به عدم خشونت ..


چیزی که برام بیشترین اهمیت رو داشت حرفهاش درمورد جایزه صلح نوبل بود . خیلی از ما صداها و شاید هزاران بار از خودمون پرسیدیم که این جایزه یا چیزهایی شبیه به این  ، به چه کار میاد ؟ بزارین اینجوری بگم که فرض کنیم الآن بیست سال پیشه و  اعلام میشه جایزه صلح نوبل به یه آدمی به نام سوچی در کشور برمه (میانمار ) تعلق گرفته در حالی که سوچی در زندان و تحت نظارت حکومت نظامیه ...

خب برای ما این سوال پیش میاد که این حکومت استبدادی  هیچوقت ارزشی برای این جایزه قائل نمیشه ! .. پس این جایزه به چه دردی می خوره ؟

پیشنهاد می کنم متن زیر رو بخونین ... متن سخنرانس سوچی هنگام دریافت جایزه صلح نوبل بعد بیست سال ... خودم خواستم ترجمه کنم دیدم افتضاح میشه این متنو از روزنامه شرق روز 28 خرداد 91 پیدا کردم  ( نوشته نسرین رضایی ) :


*************************************************

***********************


" اغلب روزهایی که در حصر خانگی بودم ، احساس می کردم دیگر بخشی از دنیا نیستم اما کسب جایزه صلح  نوبل بار دیگر به من زندگی داد ، اینکه هستم .



دریافت جایزه نوبل بار دیگر مرا به جامعه بشری بازگرداند .اما مهمتر از همه دریافت این جایزه بار دیگر توجه جهانی را به سمت و سوی  مبارزه برای  دموکراسی در برمه بازگرداند ، اینکه ما فراموش نشده ایم .


جنگ جهانی اول نمادی بود از هدر رفتن نیروی جوان ، نیروی بالقوه ، جنگی که همه نیروهای مثبت را از سیاره ما گرفت برای چه ؟ نزدیک به یک قرن می گذرد و همچنان جواب درخوری برای دلیل شروع یک چنین جنگی پیدا نکرده ایم .اما آیا ما هنوز هم گناهکار نیستیم ؟ اگر به خشونت ، بی مبالاتی ، بی احتیاطی به آینده مان و انسانیت کم توجهی کنیم ؟

جنگ تنها عرصه ای نیست که عدم رعایت صلح در آن منجر به مرگ شده باشد ، بذر نزاع و درگیری کاشته خواهد شد و دانه های جنگ و درد و تخریب و خشونت رشد خواهند کرد .



ما بسیار خوشبختیم که در عصری زندگی می کنیم که رفاه و آزادی اجتماعی و کمک به پایبندی به انسانیت جزو ملزومات شناخته می شود و نه مطلوبات .

من بسیار خوشبخت هستم که در عصری زندگی می کنم که سرنوشت زندانیان برای مردم در هر کجای دنیا نگران کننده است ، عصری که توجه به دموکراسی و حقوق بشر بیشتر شده و این موضوع جزو حقوق اصلی همه شناخته شده است .

صلح مطلق هدفی دست نیافتنی  است اما ما باید مسیر خود را در این راستا ادامه داده و رو به سوی آن حرکت کنیم . به مانند یک مسافر در صحرا که چشم به ستاره ها در آسمان می دوزد و مسیر خود را پیدا می کند حتی اگر به صلح مطلق دست نیابیم ، چرا که صلح مطلق در این زمین وجود ندارد و تنها هدف ما باید تلاشی شخصی و ملی برای دستیابی به دوستی و اعتماد باشد تا جامعه بشری خود را امن تر و مهربات تر کنیم . ""



*************************************************

***********************


توی دنیایی که ما زندگی می کنیم همچین آدم هایی خیلی زیادن اما بر حسب یه عادت خیلی قدیمی تا وقتی که خبر مرگشون پخش نشه برای ما بی مفهومن ......  امیدوارم یه روز این طرز فکر تغییر کنه .


نظرات 4 + ارسال نظر
ملینا زرین آباد دوشنبه 5 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 12:05 ق.ظ http://www.melinazarinabad.blogfa.com

سلام مرسی اومدی کم پیدایی!

ممنون ... کار زیاد شده

رعد پنج‌شنبه 8 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 11:39 ق.ظ

الان این خانومه کیه ؟ دقیقا چی کار کرده ؟؟؟
بعد از دیدن کامنتت اینو با صدای بلند توی دلم گفتم :
آخخخخخخخ جووووون .ایمیل .......
سیوش کردم . بعدا می خونم . ینی خوندم . می خوام برم رو جوابش فکر کنم .
آپم آق معلم !
آهان ... از این علامتِ بلاگ اسکای و ایمیل خودم خیلی بدم میاد :

می تونی یه سرچ کنی اما این جا بحث این خانومه نیست بحث سوالیه که همه ما از خودمون می پرسیم که این جایزه ها چه فایده ای داره ؟
بلاگ اسکای رو باهات موافقم زیادی ساده اس

خوشدل دوشنبه 19 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 01:16 ق.ظ

متن سخنرانی اش عالی بود!

منم امیدوارم یه روز این طرز فکر تغییر کنه

منم امیدوارم وخوش بین

محمد پنج‌شنبه 29 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 05:38 ب.ظ

آیا مسلمانان میشنود صدای مسلمانانی که فریاد میزنند :مسلمانان کمک؟؟؟؟؟!!!!!!!!
آیا خبر ندارند :
17 روستای مسلمان نشین در میانمار ویران شده است

بیش از ۵ هزار زن مسلمان در این کشور مورد تجاوز قرار گرفته اند

بودایی‌های افراطی در حایل مردان مسلمان را قتل عام و به زنان و دختران در این کشور تعرض می‌کنند که دولت این کشور اعلام کرده که مسلمانان شهروند این کشور نیستند و عملاً فضا برای خشونت طلبان ایجاد کرده است.

دولت مدعی است که اقلیت چند صدهزار نفری مسلمان متعلق به این کشور نیستند و از سوی دیگر کشورهای همسایه نیز حاضر به پذیرش این افراد نیستند.
بودایی ها هزاران قرآن را در میانمار به آتش کشیدند و مساجد را ویران می‌کنند

موج خشونت‌ها علیه مسلمانان از یک ماه قبل زمانی آغاز شد که در درگیری بین یک فرد مسلمان با یکی از بوداییان، وی کشته شد، این ماجرا بهانه‌ای برای افراط طلبان جهت حمله به روستاهای مسلمان نشین و آتش زدن منازل آنها شد. این خشونت‌ها درحالی ادامه دارد که رئیس جمهور میانمار هفته گذشته اعلام کرد که مسلمانان شهروند میانمار نیستند.

رسانه‌های غربی که اخبار مربوط به یکی از معارضان لیبرال این کشور به نام آن یان سوچی را به طور مستمر پوشش می‌دهند، در قابل کشتار مردم مسلمان سکوت کرده‌اند.
مردم مسلمان میانمار توسط تندروهای برمه با حمایت ارتش و پلیس به فجیع ترین وضع کشته میشوند و به نوامیس آنها در مقابل چشمانشان تعدی میشود

خیلی خوشحالم که حوصله به خرج دادین و نظرتون رو بیان کردین
در اینکه نوشته من نمی تونه اون مفهومی رو که می خوام برسونه باید از همه عذز خواهی کنم اما یه چند نکته هست که باید توجه کرد
* ما عادت کردیم که فقط از کسایی تعریف کنیم که قدیس باشن اینجوری بگم که ما همیشه دنبال یه پیامبریم که منزه باشه بدون گناه و .... و همه ما اعتقاد داریم که دیگه پیامبری ظهور نخواد کرد پس اینکه از یه انسان انتظار داشته باشیم اونجوری که ما میخوایم رفتار کنیم نباید معقولانه باشه کما اینکه در قبال کشتار مسلمانان چین یکی از علما اعلام کردن که موضوع یک مسئله داخلی کشور چینه و ربطی به ما نداره یا چچن !!!
* در اینکه خانم سوچی باید موضع تندتر و سختری در قبال این موضوع می گرفت شکی نیست بلاخره از ایشون به عنوان برنده جایزه صلح نوبل انتظار بیشتری هست
این ینکم هست :
http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1658726
* در مورد ادعاهای دو طرف در میانمار اطلاع چندانی ندارم اما با این حال خشونت در هرجایی مردوده
و نکته آخر اینکه نباید این موضوع باعث شه فعالیت های دو دهه این خانم نادیده گرفته بشه کاری که ما خوب انجام می دیم ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد