یک معلم ریاضی

از همه چیز و از همه مهمتر خاطرات

یک معلم ریاضی

از همه چیز و از همه مهمتر خاطرات

آفتابگردان

 

 

چند روز پیش از کنار دکه روزنامه فروشی که رد شدم چشمم به روزنامه همشهری افتاد گوشه بالا نوشته شده بود ضمیمه ؛؛ دوچرخه و سه چرخه ؛؛ .... ناخودآگاه یاد روزهای مدرسه خودم افتادم  ابتدایی بودم که به لطف پدر و روزنامه خوانی هر روزه اش ما را هم روزنامه خوان کرد . اوایل روزنامه ها  فقط عکس هاشو نگاه می کردم بعد از اینکه الفبا رو یاد گرفت توی روزنامه دور حروفی که میشناختم خط می کشیدم . وقتی که خواندن رو کامل یاد گرفتم شروع کردم به خواندن  اما هیچی به دردم نمی خورد یا بهتر بگم چیزی نمی فهمیدم ... استراتژی ... اصلا بلد نبودم تلفظ کنم یا یه چیز جالب توی همین روزنامه خوانی !!! با کلمه ای برخورد کردم ؛؛ خاور دور ؛؛ نمی دونستم یعنی چی ؟ باورش سخته ولی تا چند سال بعد از اون ماجرا فکر می کردم :: خاور دور :: یه نوع ماشین سنگین جدیده !!!!! 

تا اینجا رسیدیم که سال اول ابتدایی چی شد اما نمی دونم سال دوم یا سوم ابتدایی بودم که یه روز توی روزنامه های پدر یه بچه روزنامه دیدم که عکس یه گل آفتابگردان روش بود اولش اندازه اش منو جذب کرد ؛ تا اون روز ؛ روزنامه ی کوچلو ندیده بودم وقتی روزنامه رو ورق زدم دیدم عکس هاش رو بیشتر از بقیه عکس ها ی روزنامه دوست دارم و جالبتر اینکه همه کلماتش رو می فهمم .... و از همه اینها جالبتر اون روز یاد گرفتم جدول کلمات متقاطع رو چطوری حل کنم و اولین جدول عمرم رو همون روز حل کردم . 

این اولین شماره ضمیمه آفتابگردان روزنامه همشهری بود . از اون روز به بعد پدرم بیچاره شد !!! فکرشو بکنبن روزهای پنج شنبه اگه بدون روزنامه همشهری می اومد خونه چی میشد ؟! یه بار یادم هست به خاطر خرید روزنامه فقط و فقط برای من ؛ ده هزارتومان جریمه شده بود !!! حالا یه تخمین بزنین سال ۷۴ یا ۷۵ بود و قیمت روزنامه همشهری همش ۱۰ تومان بوده !!!  

 

بعضی چیزها برام فراموش نشدنیه  سال ۷۶ وقتی شبکه دو هرشب محاکمه کرباسچی رو پخش می کرد شبکه یک فیلمی پخش می کرد اسمش رو یاد نمیاد فکر کنم :: تابستان به یادماندنی یا ... ؛؛ بود ولی داستانش در مورد یه بسیجی به نام سعید کرامتی بود که بدون اجازه پدر ومادرش رفته بود جبهه الان برام درکش سخته که چرا منی که اون موقع یه بچه ۸ یا ۹ ساله بودم پای شبکه دو وجریان محاکمه می نشستم ............. اون موقه نه کرباسچی رو می شناختم و نه علاقه به اینها داشتم فقط می خواستم ببینم سر روزنامه من چی میاد . چراکه روزنامه همشهری متلعق به شهرداری تهرانه و همین آقای کرباسچی که اون موقع شهردار تهران بود و پشت میز محاکمه نشسته ؛ اولین مدیر عامل این روزنامه وزین بود. 

هیچی دیگه ... قضیه با تغییرات زیادی در شهرداری تهران تمام شد از جمله این تغییرات حذف ضمیمه آفتابگردان بود . بزرگترین ضربه روحی رو من و خیلی های دیگه ای مثل من دیدن ......... خیلی دردناکه ..... روزنامه ای که فقط برای من  و نسل من چاپ میشد دیگه نبود ... 

بگذریم بعدها بعد از آفتابگردان روزنامه های زیادی رو پیدا کردم که ضمیمه کودک و نوجوان داشتن مثل قدس ؛ کیهان ؛ نوروز و ... اما باز هم همون ماجرا . 

از میون روزنامه های بالا هیچ وقت ضمیمه سیب ( مخصوص کودک ونوجوان ) روزنامه نوروز رو فراموش نمی کنم و عکس صمیمانه ای اعضای تحریریه ؛؛سیب؛؛ به مناسبت اولین جشن تولد سیب گرفته بودند هنوز توی ذهنم هست روی پلکان ورودی ساختمان روزنامه و روی نرده پله ها نشسته بودند که چند ماهی بعد از اون کل روزنامه توقیف شد . 

((فکر کنم نحسی از من بود به هر روزنامه ای علاقه پیدا می کردم  آخرش ... !!!!!  ))

سال ها بعد روزنامه همشهری فهمید که ضمیمه کودکان و نوجوانان خیلی مهمه و ضروری اما برای من دیگه دیر شده بود و نه من و نسل من کودک و نوجوان بودن و نه ..... 

 

برای ان مطلب هرچی توی این اینترنت بی مکان گشتم نتونستم تصویری از آفتابگردان پیدا کنم حتی توی آرشیو خود روزنامه همشهری ... !! 

آخرش اینکه از تمام کسانی که برای من ونسل من تلاش کردن و زحمت کشیدن خصوصا هیئت تحریه روزنامه های آفتابگردان ( همشهری ) و سیب (نوروز)  سپاسگزاری کنم و بگم چه شما الان زنده باشید چه خدایی نکرده .... یا چه ایران هستید یا نیستید چه ... چه .... ؛ شما چیزی رو ساختید و خلق کردید که تا ابدیت جزئی از وجود و هویت من نوجوان دیروز ایرانی است . البته کسان زیادی  برای من و نسل من تلاش کردن که از اون ها سازندگان برنامه ؛؛ زیزیگلو ؛؛  (به کارگردانی خانم خنده رو و محبوب نسل من یعنی مرضیه برومند ) بود که با وجو د کارتون های زیبای خارجی ثابت کردن هنر ایرانی اگر چه امکاناتش کمه اما با همین هم می تونه خاطره ها رو خلق کنه.. 

 

 ممممممممممممممنننننننننننننننووووووووووووووونننننننننننننننننننننن که نشستید و خوندید و غصه خوردید و ... 

نظرات 10 + ارسال نظر
moji پنج‌شنبه 20 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 02:19 ق.ظ http://faraaz.blogsky.com

بازم غصه دارمون کردی یکی اما من هنوزم عکس روزنامه هارو فقط میبینم
moji

منون moji
نه بابا ... چرا غصه ... اینا همه اش خاطره اس فقط من عادت دارم تلخ بنویسم

نسرین یکشنبه 23 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 09:50 ق.ظ http://zemestoon23.blogfa.com

سلام خوبی؟
خداشکر انگار دیگه ناراحت نیستی ازون سوء تفاهم

ممنون از شعرت یه دنیا معنی داشت

راستی یه چندتا سوال خصوصی واسم پیش اومده میشه بپرسم؟

نه بابا ........... مگه اصلا ناراحت بودیم !!!!
خوشحال میشم بپرسی ؟

moji یکشنبه 23 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 01:32 ب.ظ http://faraaz.blogsky.com

فقط مراقب باش تلخ نوشتن باعث تلخ زندگی کردنت نشه مطمئن باش تاثیر داره پس تلخ ننویس
moji

چی بگم .....
حتما

حمزه دوشنبه 17 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 01:27 ب.ظ

سلام
بچه که بودم تموم شماره های آفتابگردان رو جمع می کردم
تا اینکه یه روز از مدرسه اومدم خونه، فهمیدم همه ش رو ریختن رفته!
تا چند روز فقط گریه می کردم...
الان یاد آفتابگردان افتادم، سرچ کردم اومدم تو این صفحه
اگه آرشیوی از آفتابگردان پیدا کردی منو بی خبر نذار رفیق...

من خیلی دنبال آرشیوش گشتم اما دریغ از حتی یه عکس

[ بدون نام ] یکشنبه 3 دی‌ماه سال 1391 ساعت 04:53 ب.ظ

@ و از همه اینها جالبتر اون روز یاد گرفتم جدول کلمات متقاطع رو چطوری حل کنم و اولین جدول عمرم رو همون روز حل کردم .

جدول آفتابگردان بود؟!
w.typophile.com/files/Silang%20Kata%20Kelopak_0.pdf


ممنون دوست عزیز
اما منظور من جدول روزنامه آفتابگردان بود . البته بعضی شماره هاش جدولش شبیه همین می شد .
جدول جالبی بود هنوز نخوندم بازم ممنون

عمران یکشنبه 10 دی‌ماه سال 1391 ساعت 10:55 ب.ظ

سلام
من اون موقع خبرنگار افتخاری آفتابگردان بودم.
تقریبا یه سی نسخه از روزنامه رو هنوز دارم.
"اونایی که خبرای خودم توشونه"
شاید برات خنده دار باشه ولی اون موقع من طرفدار ناطق بودم ."یکی نبود بگه آخه بچه مدرسه ای تو چی حالیته؟"

دقیقا یادم هست ، روزهای کدتای پاکستان و محاکمه کرباسچی ... دانسمندان یه شهاب سنگ کشف کرده بودن که قرار چن میلیارد سال نوری دیگه به زمین بخوره و آخره دنیا باشه و من اون شب ها رو خواب نداشتم ، نه فقط همین روزهایی که کارتون دژ فضایی پخش می شد و قسمت اخرش که برقمون قطع شد و هزارهای دیگه اما من اون موقع " سه سید فاطمی " بودم ... یادش به خیر

زری شنبه 2 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 10:03 ب.ظ

الان به یاد افتابگردان افتادم اومدم سرچ کردم به شما رسیدم منم عین تو مینشستم محاکمه کرباسچی رو نگاه میکردم که بفهمم تکلیف روزنامم چی میشه هی نمیدونی چه داغی تو دلم گذاشتن وقتی دیگه چاپ نشد من اون عکسای اخرش رو جمع می کردم که راجع به گیاهان بود و یکسریش هم راجع به اثار باستانی بود فکر کنم تصویر روز یا همچین چیزی اسمش بود

چه جالب ..؟!!! اتفاقا منم همون عکس ها رو جمع می کردم یادش بخیر اما من خودم بیش تر از همه جدولشو دوس داشتم

سمیرا شنبه 6 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 10:49 ق.ظ http://nahavand.persianblog.ir

منم آفتابگردانی بودم...یادش بخیر

آره خداییش یادش بخیر

حمزه شنبه 17 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 10:52 ب.ظ

سلام
من اینو امروز پیدا کردم، شماره 49 آفتابگردان رو تو این سایت داره:
http://shahrekhaterat.forumotion.com/t5-topic
واسه تکرار خاطرات، همین یه شماره هم غنیمته!

ممنون دوست عزیز ... کلی خاطره مرور کردم . شاید باورت نشه ولی شکل جدول رو یادم بود

یاس جمعه 22 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 07:57 ب.ظ

خوش به حالتون آقا فرود
گذشته ی شیرینی داشتین
من هیچ وقت به گذشته و به دوران کودکیم فکر نمی کنم
چون توأم با دغدغه ها بوده

ممنون . آره جدا شیرین بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد